سیستم سرمایش پاششی

یکـی از روش­هـای کاهش دما و خنک کـردن گلخانه، اسـتفاده از سیسـتم مه پاشـی اسـت که علاوه بر تأمین رطوبت مـورد نیـاز داخـل گلخانـه، باعـث پایین آمدن دمـای محیط نیز می­شـود. مه پاشـی را نیز میتوان جزء سیسـتم­ های سـرمایش تبخیری به حسـاب آورد. در این سیسـتم، با اسـتفاده از پاشـش قطـرات ریز آب، دمـای داخل گلخانه کاهش داده می­شـود. این توزیـع و پاشـش قطـرات ریز آب به شـکلی اسـت که بـه تمامی نقـاط گلخانـه ایـن رطوبـت می­رسـد.

سیسـتم­ های مه پاش در  2 تقسـیم می­شـوند. فوگـر گلخانـه بـه دو نـوع میسـت از این سیسـتم همچنیـن در مرغداری هـا، رسـتوران­ ها و سـوله های صنعتـی بـرای خنک کـردن محیـط اسـتفاده می­شـود. امـا در گلخانه هـا علاوه بر خنک­کـردن، تأمیـن رطوبت نیـز از اهداف کاربرد آن اسـت.  اسـتفاده از مه پـاش در گلخانـه محدودیت­ هایـی نیـز دارد کـه می­تـوان بـه ضـرورت وجـود قطـرات آب خیلـی ریز اشـاره کـرد کـه مسـتلزم نزدیکی نازل­ هـای مه پـاش به هم و داشـتن فشـار نسـبی بالا اشـاره کرد کـه هزینه های سیسـتم را بـالا می ­بـرد.

همچنیـن آب ورودی بـه ایـن سیسـتم بایـد به خوبـی تصفیـه شـود تا از گرفتگـی نازل ها جلوگیری شـود. چنانچـه قطـرات آب حـاوی مـواد معدنـی باشـند، ایـن مـواد روی شـاخ و بـرگ گیاهـان جمـع خواهند شـد که بـه کاهش فتوسـنتز و مسمومیت ناشی از شـوری در گیاه منجر می­شود. همچنیـن سیسـتم های مه پـاش باعث ایجاد بیمـاری در گیاه می شوند مخصوصـا  اگـر قطـرات آب بـزرگ باشـند. گاهـی  به منظـور توزیـع یکنواخت تـر ذرات آب در محیـط، پاشـش نازل هـا در جلـوی سیسـتم جریـان بـاد انجام می شـود. در ایـن مـوارد  نازل هـا روی پنجـره جلویـی فن نصب می­شـوند.

اجزای سیستم مه پاش

در سیسـتم مه پـاش، آب توسـط یـک پمـپ فشـار مثبت تحـت فشـار قرار می ­گیـرد و به داخـل لوله های انتقـال پمپاژ می شـود. در انتهـای مسـیر لوله هـا، نازل هـا وجـود دارنـد که آب تحـت فشـار در زمـان خـروج از روزنـه خروجـی نـازل به قطـرات بسـیار ریـز تبدیـل می­شـود و در بالای گیـاه و داخل گلخانـه پخش می­شـود. تجهیـزات مـورد اسـتفاده در سیسـتم مه پـاش گلخانه ای عبارتنـد از: نازل، پمپ، منبع آب، فیلتر و شـلنگ انتقال آب.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *