ساخت گلخانه طراحی و ساخت گلخانه سازه گلخانه گلخانه اسپانیایی تجهیزات گلخانه

الفمسطح بودن زمين گلخانه

زمين مورد نظر برای احداث گلخانه بايد مسطح باشد. احداث گلخانه در زمين شيب دار سبب بروز مشكلاتی در احداث و نگهداری گلخانه و نيز عدم كنترل مناسب عوامل محيطی آن خواهد شد؛ مثلاً احداث گلخانه در زمينی صاف، ولي شيب دار باعث می شود كه گرما در قسمتی از گلخانه، كه در ارتفاع بالاتری قرار دارد، متمركز گردد و هوای سرد در قسمتی كه در ارتفاع پائين تر قرار دارد، جمع شود و بدين ترتيب شيب حرارتی در داخل گلخانه ايجاد می شود.

بداشتن زهكش مناسب

زمينی كه گلخانه در آن احداث مي شود بايد از زهكشی مناسب برخوردار باشد ؛ به خصوص در گلخانه هايی كه كشت محصول بر روی بستر خاك گلخانه انجام مي شود.  بالا بودن سطح آب زيرزمينی و خيس بودن خاك به علت نداشتن زهكش مناسب، باعث رشد ضعيف ريشه، سطحي شدن ريشه ها، كاهش جذب مواد غذايي، كندی رشد گياه و افزايش برخي بيماری هاي قارچي مانند بوته ميری در سبزي های گلخانه ای مي شود. در اين زمينه می توان به گلخانه های شهر بندرانزلي اشاره كرد كه در بعضي مناطق سطح آب زيرزميني فقط 30 سانتيمتر پائين تر از سطح خاك است و حتی در برخی موارد به علت بارندگی، سطح خاك گلخانه خيس مي شود.

احداث گلخانه در اين نوع زمين ها توصيه نمی شود و شايد بتوان يكي از مهم ترين دلايل عدم موفقيت گلخانه های سبزی و صيفي و موز در اين مناطق را نداشتن زهكش مناسب در گلخانه ها دانست. از جمله راهكارهاي رفع اين مشكل، خاكريزي كف گلخانه به ارتفاع 30 سانتيمتر و بيشتر، يا كشت گياهان در داخل گلدان  متناسب با حجم ريشه گياه است. در اين حالت، نبودن زهكش در گلخانه تأثيری بر روي رشد ريشه گياه نخواهد داشت.

جداشتن آب با كيفيت و كميت مناسب

منبع آب مورد استفاده و كميت و كيفيت آن، از اهميت زيادی در انتخاب محل احداث گلخانه برخوردار است و عدم توجه به اين موضوع ممكن است در آينده سبب بروز مشكلات متعدد گردد. آب مورد نياز گلخانه مي تواند از چاه، آب شهری، رودخانه و چشمه تأمين شود. آب چشمه و رودخانه معمولاً آلوده به عوامل بيمار يزا هستند و ممكن است نياز به ضدعفوني با كلر داشته باشند. آب شهر نيز گران بوده و ممكن است حاوي فلورايد و كلر باشد؛ بنابراين آب چاه بهترين گزينه خواهد بود. اما قبل از احداث گلخانه، كيفيت آب زمين انتخاب شده بايد آزمايش شود و در صورت نداشتن مشكل خاص، اقدام به احداث گلخانه نمود. برای درك بهتر ميتوان به گلخانه منطقه خمام در شهر رشت، اشاره كرد؛ آب مورد استفاده در اين گلخانه، حاوي مقدار زيادي آهن نامحلول است كه پس از مدتي در اثر آب پاشي بر روي شاخ و برگ گياهان آپارتماني، به علت رسوب آهن نا محلول بر روي سطح برگ ها، رنگ آنها شبيه به آهن زنگ زده شده و از بازار پسندی اين محصول به شدت كاسته مي شود.  در صورتی كه آزمايش آب قبل از احداث گلخانه انجام مي شد، از احداث گلخانه در اين زمين خودداری ، يا راهكار ديگري قبل از بروز مشكل ارائه مي شد.

دوجود امكانات اوليه زيربنايی

امكانات زيربنايی از قبيل راه، برق و در صورت امكان گاز و تلفن بايد در محل مورد نظر برای احداث گلخانه وجود داشته باشد. نوع سوخت مورد استفاده برای گلخانه، نقش مهمي در ميزان هزينه و احتمال خطر سرمازدگی دارد. گلخانه هايی كه از لوله هاي گاز دورند مجبور به استفاده از ساير منابع انرژی (گازوئيل يا نفت) به جاي گاز هستند كه هم گران تر از گاز است و هم سبب افزايش آلودگي هاي زيست محيطي مي شوند. در حالي كه گاز به عنوان ارزان ترين و پاك ترين منبع انرژي به شمار مي رود. در مناطق سردسير مانند شهركرد، استفاده از گازوئيل هزينه بيشتري را بر گلخانه دار تحميل مي كند و حتي در برخي از شب ها به علت سرماي شديد، احتمال يخ زدن مخزن گازوئيل نيز وجود دارد كه سبب سرمازدگي گلخانه و ايجاد خسارت جبران ناپذير بر گلخانه مي شود؛ افزودن بلورهاي نفتالين به مخزن گازوئيل موجب كاهش نقطه انجماد آن مي گردد. در زمستان سال 1383 ، تعدادی از گلخانه هاي استان چهارمحال و بختياري به علت يخ زدن گازوئيل و خاموشي سيستم گرمايي، دچار خسارت شديد شدند.

وجود ژنراتور برق اضطراری براي گلخانه ها ضروري است تا قطع برق، به خصوص در فصل زمستان، سبب خاموش شدن سيستم گرمايي گلخانه نگردد.

هنزديكی به شهر و مراكز فروش

بهتر است گلخانه در زمين های كشاورزي احداث شود، كه امكان دسترسی به شهر برای تأمين تجهزات، نهاده ها و وسايل مورد نياز گلخانه و نيز فروش محصول با هزينه كمتر فراهم باشد.

جهت مشاوره در خصوص احداث گلخانه و کشت محصولات با ما در تماس باشید.

شرکت گلخانه ای زانوس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *